Gepost op: 9/05/2017

Lelystad Airport krijgt duurzaam gebouwde passagiersterminal

In Flevoland wordt momenteel gebouwd aan een megaproject. een nieuw Lelystad Airport, goed voor – uiteindelijk – zo’n 6,7 miljoen passagiers per jaar. Gestreefd wordt naar een LEED Gold-certificering. Lelystad Airport zou daarmee de eerste Gold-luchthaven van Europa worden.

Lelystad Airport breidt de komende jaren flink uit. Terwijl Schiphol zich meer gaat richten op transfers en zakelijk vliegverkeer, moet het vliegveld bij Lelystad meer reizigers met toeristische bestemmingen gaan accommoderen. Om dit mogelijk te maken wordt onder andere de start- en landingsbaan uitgebreid, komen er meer parkeerplaatsen en verrijst er een compleet nieuwe passagiersterminal. TBI-ondernemingen Croonwolter&dros en J.P. van Eesteren realiseren in een integrale samenwerking dit ontwerp van Paul de Ruiter Architects.

Oplevering in meerdere fasen
De ontwikkeling is gepland in meerdere fasen. Zo kan het gebouw ‘meegroeien’ met de verwachte toename van het aantal passagiers. De terminal is in de eerste fase operationeel voor 1,5 miljoen passagiers per jaar. De tweede fase biedt ruimte aan 3,7 miljoen passagiers per jaar. Uiteindelijk wordt in de derde fase gewerkt aan de capaciteit van 6,7 miljoen passagiers per jaar.

Lelystad Airport wordt ontwikkeld als volledige selfservice luchthaven. Met systemen die aansluiten bij de mobiele, digitale wereld worden de passagiers gefaciliteerd om zelfstandig in te checken en bagage af te leveren. Het reisgemak en vrijheidsgevoel van passagiers staat hierbij voorop.

LEED Gold
De 12.000 m2 grote terminal van Lelystad Airport heeft een aantal opvallende kenmerken. In het ontwerp wordt gestreefd naar een LEED Gold-certificering, de eerste Gold-luchthaven in Europa. Zo worden waar mogelijk natuurlijke materialen toegepast, zoals een houten draagconstructie voor de hal en de gates. Ook wordt er demontabel gebouwd en moet het bouwproces zo duurzaam mogelijk verlopen.

Aangenaam warm of koel
Om het energiegebruik van het gebouw zo laag mogelijk te houden, wordt de verwarming van de verschillende ruimtes in het gebouw aangepast aan het gebruik van die ruimte. Alleen dat deel wordt verwarmd wat daadwerkelijk verwarmd moet worden. Een voorbeeld is de aankomsthal die niet wordt verwarmd, omdat de ervaring leert dat bezoekers hier vaak nog hun jas aan hebben. In het hart van het gebouw is het aangenaam warm (of koel in de zomer).

Sfeerimpressie: Paul de Ruiter Architects.

 

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Geslacht

Over de techniek achter Nederland

UNETO-VNI is de ondernemersorganisatie voor de installatiebranche en de technische detailhandel. Twee grote sectoren die essentieel zijn voor de Nederlandse economie. UNETO-VNI ‘staat’ voor deze sectoren: de techniek waarop Nederland draait. Met de campagne ‘De Techniek achter Nederland’ wil UNETO-VNI Nederland laten begrijpen, voelen en ervaren wat de installatietechnische branche betekent voor de samenleving en onze dagelijkse manier van leven. Dit doen wij op het gebied van Energie, Zorg, Mobiliteit en Veiligheid. Met ‘De Techniek achter Nederland’ wil UNETO-VNI zakelijke partners en het grote publiek bereiken. Kortom, samen met u willen wij de dialoog over de techniek achter Nederland openen en u en anderen rondom u inspireren. Volg de blogs op dit platform, of bereik ons via @TechniekNL.

Reacties

blog comments powered by Disqus