Gepost op: 19/01/2017

Sensoren gaan facilitaire dienst helpen

In het hoofdkantoor van Aegon hangen sinds kort sensoren die meten hoe het gebouw wordt gebruikt. Hoe vaak gebruiken medewerkers en bezoekers de toiletten, op welke werkdag is het het drukst en welke vergaderruimtes worden nooit gebruikt? Op al deze vragen kunnen de sensoren het antwoord geven. Hierdoor kan flink bespaard worden op de kosten, en wordt het gebouw prettiger om in te werken. 

De slimme sensoren in het hoofdkantoor van verzekeraar Aegon in Den Haag zijn onderdeel van BeSense, een pilot van Heijmans, in samenwerking met Aegon en schoonmaakbedrijf CSU. Door de geplaatste plug&play-sensoren wordt gemeten hoe vaak en wanneer ruimtes worden gebruikt. Vooral voor de schoonmakers is dit een quick win; doordat ze nu meteen kunnen zien welke ruimtes intensief zijn gebruikt kunnen ze veel gerichter schoonmaken.

Berekeningen via app
Een schoonmaak-app berekent op basis van de verzamelde informatie welke route de schoonmakers het beste kunnen nemen, waarbij de ruimtes die niet gebruikt zijn worden overgeslagen. Hierdoor besparen de schoonmakers veel tijd.

Slim gebouwbeheer
Toch is een efficiënter schoonmaakproces niet het enige doel van BeSense. Doordat er bij Aegon steeds meer medewerkers flexwerken, is de bezettingsgraad van de gebouwen voor de facilitaire dienst moeilijk te voorspellen. Dankzij BeSense wordt duidelijk of het gebouw optimaal wordt gebruikt en of er over- of ondercapaciteit is. In het verleden liet Aegon tellers door het gebouw lopen, dit was duurder en minder nauwkeurig dan meten met sensoren.

Aansluiting op het LoRa-netwerk
De nieuw geplaatste sensoren zijn aangesloten op een LoRa-netwerk. Dit type netwerk is een energiezuinige manier om apparaten met elkaar te laten communiceren, het achterliggende principe wordt ook wel IoT genoemd: Internet of Things. Doordat de sensoren op het LoRa-netwerk zijn aangesloten, belasten ze het wifi-netwerk van Aegon niet. De sensoren werken bovendien op batterijen, en zijn daardoor makkelijk te plaatsen en te onderhouden.

De facilitair beheerder van het gebouw kan op een speciaal ontworpen dashboard in realtime alle informatie bekijken die de sensoren verzamelen. Zo kan de beheerder zien waar nog verbetering mogelijk is, en wat het effect is van veranderingen in het gebouw.

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Geslacht

Over de techniek achter Nederland

UNETO-VNI is de ondernemersorganisatie voor de installatiebranche en de technische detailhandel. Twee grote sectoren die essentieel zijn voor de Nederlandse economie. UNETO-VNI ‘staat’ voor deze sectoren: de techniek waarop Nederland draait. Met de campagne ‘De Techniek achter Nederland’ wil UNETO-VNI Nederland laten begrijpen, voelen en ervaren wat de installatietechnische branche betekent voor de samenleving en onze dagelijkse manier van leven. Dit doen wij op het gebied van Energie, Zorg, Mobiliteit en Veiligheid. Met ‘De Techniek achter Nederland’ wil UNETO-VNI zakelijke partners en het grote publiek bereiken. Kortom, samen met u willen wij de dialoog over de techniek achter Nederland openen en u en anderen rondom u inspireren. Volg de blogs op dit platform, of bereik ons via @TechniekNL.

Reacties

blog comments powered by Disqus