Gepost op: 20/10/2016

Tiptop productielijn dankzij vernuftige installatietechniek

Trailerfabrikant De Kraker uit Axel beschikt sinds kort over een volledig geautomatiseerde productielijn. Aandrijfspecialist EB-groep, beter bekend als Elektromotoren Bracke BV, hielp de fabrikant met dit interdisciplinaire project, zodat het vanaf nu klaar is voor de toekomst. Met de nieuwe productielijn kan De Kraker de concurrentie aan op de internationale markt.

EB-Groep bouwde samen met fabrikant De Feyter een lasrobot op maat voor trailerfabrikant De Kraker. Waar er voorheen veertien uur werk zat in één trailerwand, kunnen nu twee medewerkers in een dag zes trailerwanden in elkaar zetten. ‘En dan werken ze op hun gemakje’, vertelt Joris Bracke van EB-Groep.

3D-animatie
Bracke vertelt: ‘Het bouwen van deze productielijn was een bijzonder project, waarbij we met veel disciplines hebben samengewerkt. Eerst is er door de mechanisch ontwerper, BL-engineering, een complete 3D-animatie gemaakt van de machine, daarna hebben we samen met de ontwerper en de fabrikant bekeken welke onderdelen en manier van aandrijving het meest geschikt is. Sommige onderdelen, zoals de blauwe robotarm, zijn kant-en-klaar gekocht, en andere onderdelen hebben we in eigen beheer gemaakt.’

Maatwerk
‘De aandrijving van de las-toortsen hebben we bijvoorbeeld zelf gemaakt, in samenwerking met de lasspecialisten van Laspartners Multiweld. De toortsen werken met slimme sensoren, waardoor ze kunnen zien waar de naden zijn die moeten worden gelast. Zo kunnen in de toekomst ook voor andere formaten trailers de werkzaamheden worden toegevoegd.’ Voor de medewerkers betekent deze gemaakte efficiëntieslag dat het werk minder zwaar is geworden. Voor de medewerkers betekent dit dat ze als procesoperator moeten gaan moeten gaan werken.

Volautomatisch
‘De lasrobot kan bijna het hele proces zelfstandig uitvoeren. Het bouwen van een trailerwand kun je vergelijken met de opbouw van laminaat: er worden allemaal planken gebruikt die als het ware in elkaar moeten worden geklikt. De robot legt op de eerste tafel alle planken naast elkaar en perst ze vervolgens stevig in elkaar. De wand wordt in lengterichting gelast. Dan wordt het hele paneel gekanteld en doorgeschoven naar de tweede tafel. De lasrobot rijdt over naar de tweede tafel en het paneel wordt verder afgelast, terwijl de blauwe robotarm ondertussen het volgende paneel in elkaar zet. Alleen de hoeken van de trailer hoeven nog met de hand in elkaar te worden gelast.’

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Geslacht

Over de techniek achter Nederland

UNETO-VNI is de ondernemersorganisatie voor de installatiebranche en de technische detailhandel. Twee grote sectoren die essentieel zijn voor de Nederlandse economie. UNETO-VNI ‘staat’ voor deze sectoren: de techniek waarop Nederland draait. Met de campagne ‘De Techniek achter Nederland’ wil UNETO-VNI Nederland laten begrijpen, voelen en ervaren wat de installatietechnische branche betekent voor de samenleving en onze dagelijkse manier van leven. Dit doen wij op het gebied van Energie, Zorg, Mobiliteit en Veiligheid. Met ‘De Techniek achter Nederland’ wil UNETO-VNI zakelijke partners en het grote publiek bereiken. Kortom, samen met u willen wij de dialoog over de techniek achter Nederland openen en u en anderen rondom u inspireren. Volg de blogs op dit platform, of bereik ons via @TechniekNL.

Reacties

blog comments powered by Disqus