Image: Hoe je met BIM een vliegveld bouwt

Gepost op: 23/05/2017

Hoe je met BIM een vliegveld bouwt

Hoe breidt je een luchthaven op een gestructureerde manier uit? Door eerst een virtueel, gedetailleerd model in BIM te bouwen. TBI-ondernemingen Croonwolter&dros en J.P. van Eesteren (bouw) realiseren zo in een integrale samenwerking een nieuw Lelystad Airport.

BIM is een werkmethodiek waarbij in een 3D Bouw Informatie Model integraal wordt samengewerkt door diverse disciplines in de bouwsector. Het is een digitale representatie van alle fysieke en functionele kenmerken van een gebouw. Een BIM-model is een gedeelde kennisbron of bestand met informatie over het gebouw dat dient als een betrouwbare basis voor het nemen van besluiten tijdens de gehele levenscyclus van het gebouw.

Voor de uitbreiding van Lelystad Airport wordt er onder andere een 12.000 m2 grote terminal gebouwd. TBI-ondernemingen J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor zowel het ontwerp, de bouw en de installaties van dit gebouw, evenals het onderhoud voor de komende 15 jaar.

Gedetailleerd, virtueel model
Voor dit grote project wordt er eerst een uiterst gedetailleerd virtueel model in BIM gebouwd. Jeroen Koomen is BIM-regisseur bij aannemer J.P. van Eesteren. ‘We hebben op dit project te maken met fases die in elkaar zijn geschoven. Het architectonisch ontwerp is van Paul de Ruiter Architects, het constructief model van Aveco de Bondt, het installatietechnisch ontwerp van Deerns en de infrastructuur door Dura Vermeer.’

Koomen vervolgt: ‘Alles wordt bijna tegelijkertijd in BIM uitgewerkt. Wekelijks vindt er een complete uitwisseling plaats. Maar we zijn eigenlijk continu samen de meest ideale oplossing aan het bedenken voor uitdagingen die we tegenkomen. Elke wijziging heeft een effect op het werk van de ander. Het ontwerp is daardoor steeds in beweging. En dat onder het toeziend oog van de opdrachtgever; die heeft namelijk live toegang tot het model.’

BIM ontvangsthal

‘Typicals’ en ‘hoofdtracés’
Rolph Baggen, BIM Coördinator bij Croonwolter&dros: ‘Met het oog op de toekomstige groei en vanuit praktisch oogpunt van ontwerpen, wordt het ontwerpmodel constructief en installatietechnisch opgedeeld in ‘typicals’ en ‘hoofdtracés’. De typicals zijn repeteerbare delen. De hoofdtracés zijn vooral de grote kanalen die in onze opdracht door de installatieadviseur worden ontworpen.’ In BIM wordt een enorme hoeveelheid gegevens verzameld. Koomen: ‘Uiteindelijk creëren we een soort ‘as built’-model voor onszelf waarin we van elk onderdeel de specificaties kunnen zien.’

Baggen vervolgt: ‘Ook waardes als onderhoudstermijnen en branduren nemen we op. Door zoveel detail aan te brengen, kunnen we bij het inkopen heel duidelijk aangeven aan onze partners wat we van ze verwachten, is het mogelijk te werken met prefabricage in de fabriek, leggen we de basis voor de LEED-certificering en hebben we straks een gedetailleerd virtueel gebouw, waarvoor we het onderhoudsplan al klaar hebben.’

Sfeerimpressies: Paul de Ruiter Architects.

 

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Geslacht

Over de techniek achter Nederland

UNETO-VNI is de ondernemersorganisatie voor de installatiebranche en de technische detailhandel. Twee grote sectoren die essentieel zijn voor de Nederlandse economie. UNETO-VNI ‘staat’ voor deze sectoren: de techniek waarop Nederland draait. Met de campagne ‘De Techniek achter Nederland’ wil UNETO-VNI Nederland laten begrijpen, voelen en ervaren wat de installatietechnische branche betekent voor de samenleving en onze dagelijkse manier van leven. Dit doen wij op het gebied van Energie, Zorg, Mobiliteit en Veiligheid. Met ‘De Techniek achter Nederland’ wil UNETO-VNI zakelijke partners en het grote publiek bereiken. Kortom, samen met u willen wij de dialoog over de techniek achter Nederland openen en u en anderen rondom u inspireren. Volg de blogs op dit platform, of bereik ons via @TechniekNL.

Reacties

blog comments powered by Disqus