Image: Renovatie Westerscheldetunnel: straks nog veiliger en efficiënter

Gepost op: 9/02/2017

Renovatie Westerscheldetunnel: straks nog veiliger en efficiënter

Dinsdag 7 februari was de officiële start van de grootschalige renovatie van de 14 jaar oude tunneltechnische installaties in de Westerscheldetunnel. Denk daarbij aan de stilstandsdetectie, de verkeerssignalering en communicatiesystemen, als video-, omroep- en noodtelefooninstallaties. Ook alle besturingscomputers, netwerken, glasvezelverbindingen en bedieningssystemen worden vernieuwd.

Onder het toeziend oog van Algemeen directeur Harald Schoenmakers van de NV Westerscheldetunnel en Jan Willemsen, voorzitter van de Raad van Bestuur van onderhoudsaannemer Westerscheldetunnel Maintenance, werd dinsdag 7 februari de aftrap gegeven voor de renovatie van de 14 jaar oude tunneltechnische installaties in de Westerscheldetunnel. De renovatie gebeurt in fasen – om het verkeer zo weinig mogelijk te hinderen – en loopt tot juni 2018.

Al vanaf de bouw betrokken
De renovatie maakt deel uit van het onderhoudscontract met onderhoudsaannemer Westerscheldetunnel Maintenance. Dit is een combinatie van Croonwolter&dros, Mobilis en BAM, verantwoordelijk voor het onderhoud aan de Westerscheldetunnel. Croonwolter&dros is al vanaf de bouw in 1998 bij de Westerscheldetunnel betrokken. Die lange geschiedenis zet zich nog wel even voort, want op 13 maart 2013 werd een onderhoudscontract voor 20 jaar getekend.

Een tunnel kan altijd efficiënter en veiliger. Bijvoorbeeld door de plaatsing van een betere stilstandsdetectie. Om de 300 m wordt in de Westerscheldetunnel straks een detectielus aangebracht zodat afwijkend verkeersgedrag sneller kan worden waargenomen. Verder kunnen de nieuw te plaatsen full-HD-camera’s 360° draaien, waardoor er vanuit alle hoeken beter zicht is op wat er in de tunnel gebeurt.

Werkzaamheden in de tunnel

Nieuw noodcommunicatiesysteem
Ook het communicatiesysteem van de hulpdiensten – C2000 – wordt vernieuwd. Tijdens een incident in de tunnel kunnen ze zo beter contact met elkaar houden. De intercoms in de hulpposten worden ook vervangen door toestellen die het achtergrondgeluid beter wegfilteren. Ook alle besturingscomputers, netwerken, glasvezelverbindingen (en bedieningssystemen worden vernieuwd.

De meeste nieuwe systemen worden parallel aan de bestaande systemen opgebouwd. Deze werkwijze maakt het ook mogelijk dat de kritische systemen van de tunnel al getest zijn zonder dat de tunnel zelf is omgebouwd. De ombouw in de tunnelbuizen vindt vooral ‘s nachts plaats en zoveel mogelijk binnen de regulier geplande maandelijkse onderhoudsnachten.

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Geslacht

Over de techniek achter Nederland

UNETO-VNI is de ondernemersorganisatie voor de installatiebranche en de technische detailhandel. Twee grote sectoren die essentieel zijn voor de Nederlandse economie. UNETO-VNI ‘staat’ voor deze sectoren: de techniek waarop Nederland draait. Met de campagne ‘De Techniek achter Nederland’ wil UNETO-VNI Nederland laten begrijpen, voelen en ervaren wat de installatietechnische branche betekent voor de samenleving en onze dagelijkse manier van leven. Dit doen wij op het gebied van Energie, Zorg, Mobiliteit en Veiligheid. Met ‘De Techniek achter Nederland’ wil UNETO-VNI zakelijke partners en het grote publiek bereiken. Kortom, samen met u willen wij de dialoog over de techniek achter Nederland openen en u en anderen rondom u inspireren. Volg de blogs op dit platform, of bereik ons via @TechniekNL.

Reacties

blog comments powered by Disqus