Auto’s: de nieuwe energiecentrales voor kantoorgebouwen

Auto’s: de nieuwe energiecentrales voor kantoorgebouwen

  • Lees ook: Megabatterij vangt pieken op bij Jaarbeurs in Utrecht

Nu er steeds meer zonnepanelen worden geplaatst, is netbalans steeds belangrijker. Wat ligt er dan meer voor de hand dan de accu van elektrische auto’s als oplader te gebruiken? Die staan immers toch stil voor kantoor. ENGIE Services heeft daarom een Smart Grid Charger ontwikkeld die nu exclusief bij haar kantoorpand in Zaandam wordt toegepast.

Binnen ENGIE Services, een zelfstandig bedrijfsonderdeel van de ENGIE Groep, leidt Jacco van der Burg het team ‘smart mobility en e-mobility’. Volgens hem is de koppeling van bedrijfshuisvesting aan elektrisch vervoer de meest voor de hand liggende. ‘4 jaar geleden zijn we begonnen te onderzoeken of het mogelijk zou zijn om de batterijen van elektrische auto’s aan het gebouw te koppelen’, zegt Van der Burg.

‘Mobiliteit en huisvesting zijn immers samen verantwoordelijk voor ruim driekwart van alle CO2-uitstoot bij dienstverlenende ondernemingen. Nu kun je elektriciteit natuurlijk als ‘base load’ stationair op je terrein opslaan, maar dat is een nogal kostbare optie. Tenzij je als bedrijf een aantal elektrische auto’s in je wagenpark tot je beschikking hebt.’

Slim laden van auto’s

Nu de urgentie voor flexibiliteit op het laag- en middenspanningsnet in ons land vooral lokaal toeneemt, is de Smart Grid Charger van ENGIE een uitkomst. ‘Met een elektrisch wagenpark,’ zo vertelt Van der Burg, ‘hebben we toegang tot batterijen van voertuigen die 90 procent van de tijd stilstaan, zowel thuis als voor bij kantoor.’

‘Met 6 tot 8 laders is een zuinig gebouw bijna energieneutraal te maken’

‘Als onze nieuwe gebouwen steeds slimmer worden en ze aan de BENG-eisen of zelfs aan energieneutraliteit voldoen, slaan we met de koppeling van elektrisch vervoer met de Smart Grid Charger twee vliegen in één klap: enerzijds opwek, anderzijds afname en opslag.’

Integratie

Volgens Van der Burg is de periode dat bedrijven uitsluitend stroom verkochten, inmiddels allang voorbij: de meeste moderne energiebedrijven leveren slimme systemen, dus diensten, hardware en software. Dat betekent overigens niet dat ENGIE geen tegenslagen tijdens de pilot heeft gehad.

‘Om een nieuw product in de markt te zetten, moet het commercieel niet alleen haalbaar, maar ook modulair schaalbaar zijn. In de praktijk viel de integratie van pv-panelen, laadpunten en het kantoorgebouw behoorlijk tegen. Tijdens de pilot hebben we veel laadpalen versleten. Een Smart Grid Charger moet niet alleen een uitgekiend managementsysteem hebben, maar ook een bi-directionele omvormer waardoor er weinig vervuiling op het net terecht komt.’

Vermarkting

Nu de pilot bij het kantoor in Zaandam succesvol is verlopen, wil ENGIE de Smart Grid Charger ook in een commerciële omgeving neer gaan zetten. Van der Burg: ‘we mikken op 2 markten, de 8.000 mkb-bedrijven en 400 corporaties in ons land. Zolang ze maar meer dan 50 voertuigen in hun wagenpark hebben; een voorwaarde voor commerciële haalbaarheid. Met 6 à 8 laders kun je een zuinig gebouw bijna energieneutraal maken.’

Elektrische-auto's-inzetten-als-batterij-kantoorpand

Volgens Van der Burg is de Smart Grid Charger niet het eindpunt van een ontwikkeling, maar juist het begin. ‘Na verloop van tijd zou je het slimme laadpunt ook aan een app voor de werknemers kunnen koppelen. Als ze in hun digitale agenda aangeven hoeveel en wanneer ze rijden, wordt het ook mogelijk de capaciteit van de lader te verhogen.’

Slimme inzet

Van der Burg hoopt tevens op ‘economies of scale’. ‘Hoe meer Smart Grid Chargers er op de markt komen, des te meer we dienstverlening kunnen aanbieden’, zegt hij. ‘Bovendien worden de laders door het volume goedkoper en zijn combinaties tussen de smart grid charger en teruglevering aan het net, handel op de onbalans markt of zelfs de APX-beurs denkbaar.’

‘Ik ben ervan overtuigd dat, wanneer er voldoende ‘economies of scale’ is, we de prijs van de Smart Grid Charger kunnen halveren. De vraag en de interesse zijn er’, besluit hij.

Bron: Vakblad VV+.

ENGIE Services
ENGIE Services
Adres: Kosterijland 20, 3981 AJ Bunnik
Website: www.engie-services.nl/
Social media: