De energieneutrale tunnel komt er aan!

De energieneutrale tunnel komt er aan!

  • Lees ook: Groen licht slimme temperatuursensoren in het wegdek

‘Tunnels staan bekend als energieslurpers’, weet ir. Onno Sminia, Innovatie Coördinator bij Croonwolter&dros. ‘Ons streven is dan ook om de energieneutrale tunnel te realiseren.’

Onno Sminia, werkzaam bij Croonwolter&dros: ‘Het eerste dat opvalt aan een tunnel is dat alle aanwezige elektrische apparatuur gebruikmaakt van gelijkstroom (DC) terwijl het elektriciteitsnet wisselstroom (AC) aanlevert. Hierdoor moeten al deze componenten zijn voorzien van converters en die leiden tot energieverlies (warmte) en storingen.’

Hij vervolgt: ‘Door DC aan de tunnel aan te leveren kunnen de converters eruit worden gesneden en voorkom je dit energieverlies en daarmee ook de meest voorkomende problemen.’

Zonlicht door glasvezel in de tunnel

Ongeveer de helft van de energie die een tunnel vraagt gaat naar verlichting. Vooral de ingangsverlichting vraag veel licht om te voorkomen dat de automobilist een zwart gat in rijdt. Hoe feller de zon, des te feller deze verlichting moet branden.

Sminia: ‘Door zonlicht op te vangen met lenzen en via glasvezel als ingangsverlichting in te zetten, maak je slim gebruik van de karakteristiek van het aangeboden zonlicht. Daarnaast is zonlicht via glasvezel natuurlijk ook op andere plaatsen inzetbaar en kan het daglicht op bepaalde plaatsen ook via lichtroosters naar delen van de tunnel worden geleid. Zo maak je slim gebruik van bestaand licht.’

Ledverlichting en hoge reflectiewaarde

Wat er verder nog aan licht nodig is, wordt verzorgd door energiezuinige ledverlichting. Maar de lichtbehoefte wordt eerst nog verder teruggedrongen door het begindeel van het wegdek wit te kleuren en de wanden te voorzien van een lichte coating die de reflectiewaarde verhoogt. Al deze maatregelen samen maken een energiebesparing op de verlichting mogelijk van 47 %.

Dit betekent dat de tunnel nog steeds energie nodig heeft. Die energie zou de tunnel zelf kunnen opwekken. Sminia: ‘Daarvoor kun je zonnepanelen plaatsen op de dienstgebouwen en langs het tracé. Dit roept wel meteen de vraag op wat je doet met de energie die je over hebt. Die kun je aan het net teruggeven, maar dat doen steeds meer partijen en ook op steeds dezelfde momenten. Daarom onderzoeken we nu, met een groep studenten van Hogeschool Rotterdam, de mogelijkheden om de stroom zelf op te slaan.’

‘De tunnel van de toekomst is energieneutraal en die bouwen wij nu’

Tot slot zijn er de dienstgebouwen van een tunnel die verwarming en koeling vragen. In deze energiebehoefte kan voor een groot deel worden voorzien door gebruik te maken van een wko-installatie (warmte- en koudeopslag) die restwarmte, dan wel koude, opslaat en teruggeeft wanneer dit nodig is.

Geen toekomstmuziek

Sminia geeft aan dat de energieneutrale tunnel veel meer is dan een theoretische mogelijkheid. ‘Mijn collega, Ontwerpconsultant Hans Pos, werkt nu aan de tunnel die in de nieuwe verbinding van de A13 en de A16 komt te liggen. Deze tunnel zal alle eerder benoemde technieken herbergen, waaronder 20.000 m2 aan zonnepanelen. Hiermee zal zijn team de eerste energieneutrale tunnel realiseren!’

Meer weten? Kijk op www.energieneutraletunnel.nl.

Croonwolter&dros
Croonwolter&dros
Adres: Marten Meesweg 25, 3068 AV Rotterdam
Website: https://www.croonwolterendros.nl/nl
Social media: