Kaagbaan Schiphol nu energiezuinig en toekomstproof

Kaagbaan Schiphol nu energiezuinig en toekomstproof

  • Lees ook: Lelystad Airport krijgt duurzaam gebouwde passagiersterminal

Na een grootschalige renovatie is de Kaagbaan van Schiphol energiezuinig en klimaatbestendig. In slechts 9 weken kreeg de bijna 60 jaar oude start- en landingsbaan een gloednieuw verlichtingssysteem met led’s én een nieuw afvoerstelsel dat zware regenbuien aankan.

De Kaagbaan is met 95.000 starts en 45.000 landingen een van de drukste banen van Schiphol. Hij kan dan ook niet lang gemist worden. Toch was er een grootscheepse renovatie nodig om de baan toekomstbestendig te maken. Heijmans legde 130 km aan nieuwe bekabeling en verving zo’n 1.500 baanlampen. Daarnaast legde het bedrijf 700 m aan waterleiding en verving het de afvoergoten over een lengte van 6.700 m.

Werk aan kabels Kaagbaan

Led in plaats van halogeen

Tussen 18 maart en 26 mei 2017 was de Kaagbaan niet in gebruik en bracht Heijmans nieuw asfalt aan met een speciale antislip-toplaag. Daarnaast verving het alle halogeenlampen langs, op en in de baan door ledlicht en legde het daarvoor nieuwe bekabeling aan. Led heeft een langere levensduur dan halogeen en is behalve energiezuinig ook minder storingsgevoelig.

‘Met alleen de led’s zouden we al een besparing van 50 % kunnen realiseren’, vertelt Jelle Nijdam, die namens Schiphol het PvE voor het verlichtingsproject heeft opgesteld. ‘Maar we hebben ervoor gekozen om meteen ook een energiezuinige, integrale lichtinstallatie te realiseren. Daardoor loopt onze energiebesparing op tot 80 % en dat scheelt 50.000 euro per jaar.’

ledlicht Kaagbaan

Kaagbaan klaar voor zwaar weer

Een ander doel van de renovatie was de Kaagbaan klimaatbestendig te maken. Regenwater op de baan stroomt via een enorm afvoerstelsel naar de gemalen van hoogheemraadschap Rijnland, waar het wordt weggepompt. Bij een gewone regenbui gaat het om zo’n 88 miljoen liter water. Bij een stevige regenbui met 20 mm neerslag in korte tijd kan dit al snel oplopen tot meer dan 175 miljoen liter.

Remco Duiveman, civieltechnisch adviseur bij Schiphol: ‘Door klimaatverandering neemt de kans op zeer zware regenbuien toe. Daarom hebben we het afvoerstelsel rond de Kaagbaan grondig verbeterd. Zo’n 90 % van alle goten is vervangen, maar we hebben ook extra afvoerbuizen laten aanleggen. Dat was een pittig karwei. Om tijd te winnen heeft Heijmans geen sleuven gegraven, maar de buizen van 1,5 m doorsnee 300 m door de grond geboord.’

Leiding boren Kaagbaan

Hergebruik afvoergoten

Bijzonder is dat de oude betonnen goten ter plaatse volledig zijn gerecycled. ‘Een crusher naast de baan heeft ze vermalen tot kleine betonsteentjes en die zijn vervolgens gebruikt als onderlaag voor de zijkanten van de baan. Een duurzame oplossing, want grondstoffen werden hergebruikt en er was geen materiaaltransport nodig. Dat scheelt heel wat CO2-uitstoot.’

Nog nooit is groot onderhoud op Schiphol zo drastisch aangepakt en nooit eerder werkten zoveel disciplines naast elkaar. De logistiek en planning waren dan ook cruciaal. Uiteindelijk bleek de installatie van de verlichting meer tijd nodig te hebben, maar uitloop van de werkzaamheden kon gelukkig beperkt blijven tot 2 dagen. Na ruim 9 weken werd de Kaagbaan opgeleverd, klaar voor de toekomst.

Meer technische details over de renovatie van de verlichting en het afvoerstelsel bij de Kaagbaan leest u in de zomernummers van E&I en K&S.

Heijmans
Heijmans
Adres: Graafsebaan 65, 5248 JT Rosmalen
Website: https://www.heijmans.nl/nl/
Social media: