Maastunnel: stoere renovatie voor de oudste tunnel van Nederland

Maastunnel: stoere renovatie voor de oudste tunnel van Nederland

  • Lees ook: Renovatie Westerscheldetunnel: straks nog veiliger en efficiënter

De Maastunnel verbindt in Rotterdam sinds 1942 Noord met Zuid. Maar na bijna 75 jaar was de oudste tunnel van Nederland toe aan een grootschalige renovatie. TBI-ondernemingen Mobilis, Croonwolter&dros en Nico de Bont renoveren en restaureren tot en met 2019 de 1.373 m lange Maastunnel in opdracht van de gemeente Rotterdam.

De oudste tunnel van Nederland werd gebouwd tussen 1937 en 1942. Na bijna 75 jaar gebruik was het beton aangetast, lieten de tegels op de wanden los en was ook het asfalt aan vervanging toe.

Ook moeten alle tunnels in Nederland vanaf 2019 voldoen aan de nieuwe eisen van de Wet Aanvullende Regels Veiligheid Wegtunnels (Tunnelwet). In juli 2017 startte daarom een grootschalige renovatie die nog tot september 2019 duurt.

Renovatie en restauratie Maastunnel

TBI-ondernemingen Croonwolter&dros, Mobilis en Nico de Bont kregen van de gemeente Rotterdam de opdracht om samen de renovatie en restauratie van de Maastunnel in goede banen te leiden. Samen vormen zij de Combinatie Aanpak Maastunnel (CAM).

Voor de combinatie is dit een bijzonder project omdat de Maastunnel al zo oud is en daarnaast een rijksmonument. Zo kan het gebeuren dat tijdens de sloopwerkzaamheden onverwachtse situaties ontstaan die passend moeten worden opgelost. Ook mogen authentieke elementen niet verloren gaan. Daarbij is het een de complexe uitdaging om zo min mogelijk (verkeers)overlast te veroorzaken.

Met 240 pk de tunnel uit

In de nieuwe situatie vindt de bediening van de Maastunnel plaats vanaf de Verkeerscentrale Kleinpolderplein. Om het overzicht op afstand te bewaren installeert Croonwolter&dros daarom de benodigde bedienings- en signaleringsapparatuur in de verkeerscentrale. Ook de omroep- en intercominstallaties en het verkeersdetectie- en ventilatiesysteem worden vernieuwd.

Inmiddels is gestart met het vervangen van alle tunneltechnische installaties. Zo werd in februari de nieuwe ventilatie in de Westbuis geplaatst. De motoren hebben een vermogen van 80 pk, samen zijn ze goed voor 240 pk. Bij brand schakelen deze in en zorgen ervoor dat de rook uit de tunnel wordt geblazen en automobilisten veilig kunnen vluchten.

Licht in een nieuw jasje

Omdat de tunnel een monument is, moet die in originele staat worden opgeleverd. Bij de verlichting zorgde dit voor een uitdaging. Want zou het mogelijk zijn energiezuinige led’s toe te passen die dezelfde uitstraling hebben als de originele (lagedruknatrium)lampen?

Uiteindelijk is het gelukt om tot een oplossing te komen waarbij er in de tunnelbuizen straks 2 soorten licht mogelijk zijn. Flame-achtig oranje licht voor dagelijks gebruik en puur wit voor calamiteiten of bij onderhoudswerkzaamheden.

Testen tot alles goed is

Al over een paar weken wordt het meest zichtbare werk in de eerste tunnelbuis van de Maastunnel afgerond. Toch moet er dan nog een heleboel gebeuren. Een belangrijk deel van de renovatie bestaat namelijk ook uit het uitgebreid testen van alle installaties. Een uitgebreid proces waar al voor de renovatie mee is gestart en wat doorgaat totdat de Maastunnel officieel wordt heropend.

Dit project was 1 van de 3 finalisten voor de UNETO-VNI Innovatie Award 2018.

Croonwolter&dros
Croonwolter&dros
Adres: Marten Meesweg 25, 3068 AV Rotterdam
Website: https://www.croonwolterendros.nl/nl
Social media: