Op weg naar een auto zonder bestuurder?

Op weg naar een auto zonder bestuurder?

  • Lees ook: Slim straatlicht maakt haven Moerdijk Smart City-pionier

Het lijkt steeds dichterbij te komen: auto’s zonder bestuurder. In 2016 reden al 50 auto’s zelfstandig, nog wel met bestuurder, van Amsterdam naar Beesd en terug. De test tussen het overige verkeer verliep geslaagd. In de toekomst is dit ook weggelegd voor vrachtwagens, treinen, trams en zelfs schepen.

Van zelf je auto besturen naar volledige automatisering lijkt nog een hele lange weg, toch zijn er al heel wat initiatieven die die kant op gaan. Zo werden onlangs de verkeersstromen in Amsterdam-Zuidoost in goede banen geleid toen er zowel in de Johan Cruijff Arena, de Ziggo Dome en Afas Live grote evenementen waren. Deze pilot was onderdeel van Praktijkproef Amsterdam, een serie praktijktesten met het integreren van innovatieve systemen.

Zo snel mogelijk parkeren

Ronald Adams, namens Rijkswaterstaat betrokken bij de intelligente verkeersproef, vertelt: ‘Voor de eerste keer werkten drie operationele wegbeheerders samen met private partijen om het publiek zo goed mogelijk te informeren en ze snel bij een parkeerplek te krijgen.’

De verkeerscentrale van de gemeente Amsterdam, de provincie Noord-Holland en Rijkswaterstaat voorzagen de reiziger op de weg van informatie terwijl verkeersinformatiedienstverlener Flitsmeister aanvullende reisinformatie in de auto gaf via ‘virtuele dynamische route-informatiepanelen’.

Snelweg eerst

Dat er al veel intelligentie op de weg is, weet ook Martin de Vries van Dynniq. Ook bij dit bedrijf zijn al een aantal praktijkproeven uitgevoerd op het gebied van smart mobility. ‘In Helmond kregen zware vrachtwagens een kastje aan boord waarmee ze lichte prioriteit kregen bij verkeerslichten. Zo hoeven ze veel minder te remmen en op te trekken, waardoor op brandstof wordt bespaard.’

De weg naar volledig autonoom verkeer is echter nog wel lang. ‘Voor sommige situaties is autonoom rijden meer geschikt. In de VS, waar veel rechte wegen zijn met weinig langzaam verkeer, zoals fietsers, zal de techniek eerder aanslaan dan in de Europese binnensteden. In Nederland zal de snelweg eerder geschikt zijn voor autonoom rijden dan de bebouwde kom.’

Kansen voor de auto

Naar verwachting zullen er dan ook eerst hybride systemen komen die de bestuurder steeds meer gaan ondersteunen, zoals ‘adaptive cruise control’. Voor Dynniq biedt volledige autonomie van verkeersdeelnemers nieuwe mogelijkheden.

De Vries: ‘Wij leveren bijvoorbeeld ook slimme straatverlichting. Op het hoogste niveau van automatische besturing is er geen verlichting meer nodig; de auto kan zelf zijn weg vinden. Toch is het voor het veiligheidsgevoel van de inzittenden wel wenselijk en daarnaast willen fietsers en voetgangers juist wel omgevingslicht.’

Meer weten? In vakblad E&I verscheen eerder een uitgebreid artikel over dit onderwerp.

Dynniq
Dynniq
Adres: Basicweg 16, 3821 BR Amersfoort
Website: https://dynniq.com/nl/
Social media: