Renovatie Westerscheldetunnel: straks nog veiliger en efficiënter

Renovatie Westerscheldetunnel: straks nog veiliger en efficiënter

  • Lees ook: Velsertunnel geopend na renovatie

Dinsdag 7 februari was de officiële start van de grootschalige renovatie van de 14 jaar oude tunneltechnische installaties in de Westerscheldetunnel. Denk daarbij aan de stilstandsdetectie, de verkeerssignalering en communicatiesystemen, als video-, omroep- en noodtelefooninstallaties. Ook alle besturingscomputers, netwerken, glasvezelverbindingen en bedieningssystemen worden vernieuwd.

Onder het toeziend oog van Algemeen directeur Harald Schoenmakers van de NV Westerscheldetunnel en Jan Willemsen, voorzitter van de Raad van Bestuur van onderhoudsaannemer Westerscheldetunnel Maintenance, werd dinsdag 7 februari de aftrap gegeven voor de renovatie van de 14 jaar oude tunneltechnische installaties in de Westerscheldetunnel. De renovatie gebeurt in fasen – om het verkeer zo weinig mogelijk te hinderen – en loopt tot juni 2018.

Al vanaf de bouw betrokken

De renovatie maakt deel uit van het onderhoudscontract met onderhoudsaannemer Westerscheldetunnel Maintenance. Dit is een combinatie van Croonwolter&dros, Mobilis en BAM, verantwoordelijk voor het onderhoud aan de Westerscheldetunnel. Croonwolter&dros is al vanaf de bouw in 1998 bij de Westerscheldetunnel betrokken. Die lange geschiedenis zet zich nog wel even voort, want op 13 maart 2013 werd een onderhoudscontract voor 20 jaar getekend.

Een tunnel kan altijd efficiënter en veiliger. Bijvoorbeeld door de plaatsing van een betere stilstandsdetectie. Om de 300 m wordt in de Westerscheldetunnel straks een detectielus aangebracht zodat afwijkend verkeersgedrag sneller kan worden waargenomen. Verder kunnen de nieuw te plaatsen full-HD-camera’s 360° draaien, waardoor er vanuit alle hoeken beter zicht is op wat er in de tunnel gebeurt.

Afbeelding in artikel Westerscheldetunnel

Nieuw noodcommunicatiesysteem

Ook het communicatiesysteem van de hulpdiensten – C2000 – wordt vernieuwd. Tijdens een incident in de tunnel kunnen ze zo beter contact met elkaar houden. De intercoms in de hulpposten worden ook vervangen door toestellen die het achtergrondgeluid beter wegfilteren. Ook alle besturingscomputers, netwerken, glasvezelverbindingen (en bedieningssystemen worden vernieuwd.

De meeste nieuwe systemen worden parallel aan de bestaande systemen opgebouwd. Deze werkwijze maakt het ook mogelijk dat de kritische systemen van de tunnel al getest zijn zonder dat de tunnel zelf is omgebouwd. De ombouw in de tunnelbuizen vindt vooral ‘s nachts plaats en zoveel mogelijk binnen de regulier geplande maandelijkse onderhoudsnachten.

Croonwolter&dros
Croonwolter&dros
Adres: Amsterdamseweg 53, 3812 RP Amersfoort
Website: https://www.croonwolterendros.nl/nl
Social media: