Slim straatlicht maakt haven Moerdijk Smart City-pionier

Slim straatlicht maakt haven Moerdijk Smart City-pionier

  • Lees ook: Vleermuisvriendelijke verlichting voor de Greenport Bikeway

Op het industriegebied van Moerdijk leveren 1.000 slimme led-lantaarns het Havenbedrijf straks een energiebesparing van 80 % op. Maar dat is niet het enige. De nieuwe straatverlichting opent de weg voor meer slimme toepassingen. Zoals lichtintensiteit naar verkeersintensiteit, extra bijlichten van dode hoeken voor afslaand verkeer en zelfs het aansturen van vuilnisophaaldiensten en zoutstrooiers.

Havens in de hele wereld staan voor enorme uitdagingen. Ze moeten hun duurzaamheid verbeteren en de operationele kosten verlagen. Openbare verlichting is een grote energiegebruiker in havengebieden. Door te kiezen voor intelligente led-straatverlichting sloeg Havenbedrijf Moerdijk 3 vliegen in 1 klap. De verlichtingskosten worden met 80 % teruggebracht, de haven levert een belangrijke bijdrage aan de ambitie om in 2030 energieneutraal te zijn en het opent de weg voor ongekende Smart City-mogelijkheden.

Kapotte lamp snel aan het licht

De 1.000 lichtpunten op het industrieterrein die aan vervanging toe waren, maken plaats voor nieuwe ledlampen, slimme lichtcontrollers met bewegingssensoren en de nieuwste lichtmanagementsoftware. De buitenverlichting licht straks automatisch op bij detectie van beweging om daarna vanzelf weer weg te dimmen.

Slimme verlichting kan zelfs zoutstrooiers aansturen

Het Havenbedrijf kan op afstand zelf de felheid van de verlichting aanpassen en ontvangt meldingen van storingen middels hetzelfde systeem. Een kapotte lamp komt snel aan het licht, waardoor het Havenbedrijf geen kosten meer heeft van regelmatige schouwingen. Ook bij aanrijdingen gaat er een signaal naar het Havenbedrijf.

Veilig straatlicht

Ondanks de besparing op licht, doet het systeem niets af aan de veiligheid op het terrein. Tijdens het spitsuur, van 17.00 tot 19.30 uur, staat het licht ingesteld op 100 %. In de nacht dimt het automatisch terug naar 25 % als er geen verkeer is en gaat het weer naar 100 % als er op 100 m afstand een voertuig nadert. De weggebruiker heeft zo altijd de beleving van volledige verlichting bij gebruik van de weg en het is er nooit aardedonker als er geen verkeer is.

‘Dit intelligente straatverlichtingssysteem maakt ook de weg vrij voor nieuwe toepassingen bij slimme havens en steden’, zegt Joost de Ruiter van Dynniq, de technisch dienstverlener die de armaturen, de elektronica en het draadloze besturingssysteem (TVILIGHT) integreerde.

Interactief omgevingsmanagement

‘Zo is het systeem te koppelen aan oplossingen voor scenario- en trafficmanagement. Daardoor kan bij een ongeluk het licht feller gaan branden, een signaal uitgaan naar de hulpdiensten en de omliggende stoplichten langer op rood blijven staan.

De lichtintensiteit kan worden gekoppeld aan de verkeersintensiteit en bijvoorbeeld in vakantieperiodes de maximale felheid op 70 % instellen. Bij stoplichten zijn tevens sturingen te realiseren als het extra oplichten van dode hoeken bij het afslaan naar rechts.’

Straatlicht-Moerdijk-kruispunt

Gladheidsvoorspellingen

Maar ook zijn heel andere toepassingen mogelijk. Door het toevoegen van een weerstation, kunnen de lantaarns gladheidvoorspellingen doen en daarmee bijvoorbeeld zoutstrooiers aansturen. Prullenbakken met sensors in het gebied kunnen naar hetzelfde systeem meldingen sturen dat ze vol raken en de vuilophaaldiensten informeren.

De straatlantaarns zouden ook goed kunnen dienen om wifi door te geven door. De slimme lantaarnpalen worden met een eenvoudige ingreep ook nog eens wifi-hotspot. Al deze ‘extraatjes’ bevorderen de efficiëntie, de veiligheid en de multifunctionaliteit van de openbare ruimte en maken deze slimmer beheersbaar.

Dynniq
Dynniq
Adres: Hardwareweg 11, 3821 BL Amersfoort
Website: www.dynniq.nl/
Social media: