Groen licht slimme temperatuursensoren in het wegdek

Groen licht slimme temperatuursensoren in het wegdek

  • Lees ook: Slim straatlicht maakt haven Moerdijk Smart City-pionier

Slimme temperatuursensoren in het wegdek die meten wanneer er zout moet worden gestrooid, en zichzelf ook nog eens opladen met ongebruikte energie uit de gsm- en 4G-netwerken. Dankzij een baanbrekende techniek van BAM Infra, T-Mobile en Nowi is onderhoud nu mogelijk op basis van data en data-analyse.

In Nederland worden er elke winter miljoenen kilo’s aan strooizout over onze wegen uitgestrooid. Vorige winter gebruikte Rijkswaterstaat, die zo’n 40 % van de Nederlandse wegen onderhoudt, bijvoorbeeld al zo’n 75 miljoen kilo strooizout. Strooizout is niet gratis, daarnaast kost het strooien manuren en kilometers van de strooiwagens. Daarnaast heeft het strooizout een negatief effect op de levensduur van asfalt, zorgt het voor slijtage van auto’s en is het belastend voor het milieu.

Beperkter en slimmer strooien scheelt dus al snel miljoenen euro’s. BAM Infra, T-Mobile en Nowi bedachten daarom slimme temperatuursensoren die in het wegdek kunnen worden geplaatst en preventief doorgeven wanneer het gaat vriezen.

‘Plug & forget’

Sensoren hebben echter voeding nodig. En wanneer je duizenden sensoren in het wegdek stopt, kan het vervangen van de batterijen een forse kostenpost worden. Startup Nowi bedacht echter voeding voor sensoren. Deze technologie voedt de sensor met ongebruikte signalen van wifi, 4G en gsm. ‘Plug & forget’.

Een cruciaal ingrediënt voor deze sensoren is het nieuwe, landelijk dekkend Narrow Band IoT-netwerk van T-Mobile. Sensoren wisselen hiermee data uit met een heel laag stroomverbruik en vanaf de meest ontoegankelijke plekken.

Digital Asset Management

Eind november werden de eerste 10 slimme temperatuursensoren in het wegennet van de gemeente Amsterdam en het Havenbedrijf Amsterdam geplaatst. Jaap van Soest, werkzaam als Maintenance Engineer bij BAM Infra, vertelt: ‘De sensoren worden in het bestaande wegdek aangebracht in een geboord gat van 8,5 cm. Elke 15 minuten geeft de sensor de temperatuur door met een nauwkeurigheid van 0,1 °C. Onder de 5 °C geeft de sensor de temperatuur frequenter door.’

‘Die informatie wordt gekoppeld aan andere bronnen, zoals weermodellen, en wordt geanalyseerd. Het resultaat is een zeer nauwkeurige voorspelling wanneer er waar gestrooid moet worden. En dus ook waar niet. Digital Asset Management noemen we dat.’ 

Slimme temperatuursensoren op het station

Aangezien de gemeente Amsterdam tot nu toe maar 3 meetstations had waarvan 2 operationeel, kan de plaatsing van deze slimme sensoren veel opleveren. Inmiddels zijn er al meer gemeentes en bedrijven die interesse hebben getoond in deze ontwikkeling. Bijkomend voordeel is dat de sensoren minstens zo lang meegaan als het wegdek waar ze in worden gestopt en dat er geen tussentijds onderhoud nodig is.

Op station Delft Zuid loopt inmiddels een 2e proef. ‘Prorail toonde interesse na eerdere berichtgeving. Half december zijn er daarom op het Delftse treinstation stoeptegels vervangen door nieuwe, prefab-exemplaren met daarin de slimme sensors’, vertelt van Soest.

Multidisciplinair inzetbaar

Natuurlijk worden alle test- en meetresultaten intensief gevolgd en besproken. ‘Waarschijnlijk volgt in maart of april een eerste, grootschalige evaluatie. En we bekijken ook zeker andere mogelijkheden. Slimme sensoren zijn immers op vele manieren toepasbaar, bijvoorbeeld als druksensor om te bepalen of de maximale druk op een kade wordt bereikt.’

BAM Infra
BAM Infra
Adres: H.J. Nederhorststraat 1, 2801 SC Gouda
Website: https://www.baminfra.nl
Social media: