4 vragen over slimme monitoring door Feenstra

4 vragen over slimme monitoring door Feenstra

  • Lees ook: UHUW: virtueel een badkamer uitzoeken

De meeste woonhuizen in Nederland beschikken nu nog over een cv-ketel. In navolging van utiliteitsgebouwen wordt ook hier steeds vaker slimme monitoring toegepast. 4 vragen over de digitale monteur van Feenstra.

Een warm huis wordt door de meeste Nederlanders als vanzelfsprekend ervaren, terwijl een storing heel makkelijk kan ontstaan. Toch is het mogelijk om dit slim aan te pakken. Feenstra heeft hiervoor de ‘digitale monteur’ bedacht; dit systeem bekijkt op afstand of er een storing dreigt te ontstaan of dat onderhoud nodig is.

1. Hoe werkt deze monitoring precies?

Een cv-ketel zit vol sensoren die het mogelijk maken om bepaalde zaken te meten. Via een online verbinding – via een sim-kaart of wifi-aansluiting – kunnen de meetgegevens op afstand worden uitgelezen. Dreigt een onderdeel kapot te gaan, dan kan de digitale monteur contactgegevens opvragen en tot actie over gaan.

2. Kan de eindgebruiker – in dit geval de consument – ook zelf tot actie over gaan?

Ja. En dat is een voordeel. Want hierdoor kunnen kleine storingen, zoals een te lage waterdruk, makkelijk zelf worden opgelost. En dit scheelt uiteindelijk weer een grotere storing en onderhoud. Dreigt er een storing, dan stuurt de digitale monteur automatisch een e-mail, inclusief instructiefilmpje. Ziet Feenstra de waterdruk nog verder dalen, dan neemt het bedrijf contact op. In geval van nood kan het zelfs op afstand onderdelen uitschakelen, om schade aan een ketel te voorkomen.

3. En hoe zit het met preventief onderhoud?

Door het online monitoren heeft Feenstra inzicht in het gedrag en de historie van de cv-installatie. Hierdoor is het mogelijk alleen onderhoud in te plannen op het moment dat dit noodzakelijk is. Hierdoor worden onnodig onderhoud en reparaties voorkomen en kunnen consumenten zorgeloos wonen. Een mooi voorbeeld hiervan is de ontsteking van de ketel. Feenstra kan een defect zien aankomen op het moment dat deze meerdere keren niet aanslaat. Komt dit aantal boven een bepaalde grens, dan ontvangt het bedrijf een seintje van de ketel.

4. Heeft het ook voordelen voor het verdere rendement?

Ja. Wanneer een vakman een cv-ketel installeert, regelt hij het apparaat zorgvuldig in. Als Feenstra vervolgens een paar maanden het gedrag van een ketel monitort, is direct te zien of het systeem optimaal werkt. Soms is dit niet het geval, bijvoorbeeld omdat het vermogen te hoog is. Feenstra kan dan – in overleg met de klant – op afstand aanpassingen doen. Bijvoorbeeld door de ketel op 50 % van zijn vermogen te laten draaien, in plaats van 70 %.

Door het gedrag een paar maanden te monitoren, is een ketel nog verder af te stemmen, wat weer energie bespaart. Feenstra kan het gebruik van de ketel inzichtelijk maken en de bewoner met proactieve tips en adviezen helpen om de energiekosten te verlagen zonder in te leveren op comfort. Uiteraard wordt hierbij altijd de privacywetgeving in acht genomen.

Feenstra
Feenstra
Adres: Postbus 88, 8200 AB Lelystad
Website: https://www.feenstra.com
Social media: